zaprasza na konkurs

Bocianie gniazda 2014

Dołącz do OpenStreetMap i wygrywaj nagrody!

O Konkursie

Wakacje to okres, kiedy chętniej ruszamy się z domu w dalsze lub bliższe wędrówki. Dlatego OSM Polska organizuje konkurs, którego celem jest promocja projektu i wzbogacanie mapy OpenStreetMap o lokalizację gniazd lęgowych bociana białego.

Dlaczego warto?

Przede wszystkim celem akcji jest stworzenie otwartej (czyli dostępnej dla każdego) bazy gniazd bocianich. Nie jesteśmy pierwszą organizacją, która tworzy taką bazę, ale w odróżnieniu od innych baz, dane z projektu OpenStreetMap są dostępne na wolnej licencji (ODbL). Konkurs ma zachęcić do tego działania, ale nie zamyka drogi dla osób niezainteresowanych nim. Każdy może zaznaczyć gniazda, które zna w swojej okolicy. Można to zrobić klasycznie, czyli edytując mapę lub chociażby zgłaszając gniazdo poprzez mechanizm zgłaszania błędów.

Mapa OpenStreetMap powstaje właśnie dzięki takim ludziom jak Ty!

Zasady konkursu

Zasady konkursu są dosyć proste: zwycięzcą zostanie osoba, która w okresie 15 czerwca - 15 sierpnia uzyska najwięcej punktów w rankingu konkursowym. Punkty można zdobyć wprowadzjąc do projektu OpenStreetMap jak najwięcej bocianich gniazd. Dodatkowe punkty można zdobyć ilustrując wprowadzone gniazda swoimi zdjęciami umieszczonymi w Wikimedia Commons.

Schemat tagowania (na przykładzie):
natural=birds_nest - tag oznaczający ptasie gniazdo
birds_nest=stork - tag oznaczający gatunek ptactwa zasiedlającego gniazdo (stork=bocian).

Tagi dodatkowe, punktowane:
nest_mount=pole - tag oznaczający umiejscowienie gniazda; dopuszczalne wartości to pole (słup), tree (drzewo), chimney (komin), roof (dach). W przypadku niestandardowego umiejscowienia gniazda należy zapytać na forum.
nest_platform=yes - tag opisujący czy gniazdo znajduje się na przygotowanej przez człowieka platformie; dopuszczalne wartości: yes (tak), no (nie)
image=https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bociany.jpg - tag zawierający link do zdjęcia gniazda wraz z okolicą

Konkurs jest nastawiony na aktywność na świeżym powietrzu. Wprowadzając gniazda opieramy się wyłącznie na danych zebranych w terenie lub pochodzących z własnej znajomości okolicy. Niedozwolone jest kopiowanie informacji z innych map lub źródeł o niezgodnej licencji.
Dopuszczalne jest korzystanie z innych źródeł tylko w celu zaplanowania "bocianiej" wycieczki.

Zwycięzca zostanie wyłoniony na podstawie rankingu bazującego na przygotowanym algorytmie, po weryfikacji danych przez Komisję Konkursową.

Informacje dotyczące spraw formalnych znajdują się w regulaminie konkursu (27 czerwca regulamin uległ zmianie, poprzednia wersja regulaminu.

Jak wziąć udział?

Udział w konkursie może wziąć każdy, nawet osoba, która do tej pory nie miała do czynienia z edycją mapy OpenStreetMap. Jak to zrobić? Przede wszystkim należy założyć sobie konto w projekcie OpenStreetMap, by móc edytować mapę. Po zarejestrowaniu się w projekcie trzeba znaleźć interesującą lokalizację, w której znajduje się gniazdo, u góry kliknąć "Edycja" i z listy rozwijalnej wybrać "Edytuj w iD". Po załadowaniu się edytora, z górnego menu wybrać "punkt" i kliknąć w miejscu gniazda. Następnie lewy panel przewinąć do dołu, kliknąć "Punkt" i w tabelce opisanej jako "Wszystkie tagi" kolejno wprowadzić atrybuty (tagi) podane w powyższym schemacie tagowania.
Dla osób nieposiadających doświadczenia z edycją w OpenStreetMap, a chcących zaznaczyć gniazdo, przygotowany został prosty film instruktażowy (sugerujemy oglądać w najwyższej jakości):

Nagrody

W konkursie do wygrania są nagrody rzeczowe o łącznej wartości 1000 zł
 •  I miejsce: nagroda rzeczowa o wartości ok. 550 zł
 •  II miejsce: nagroda rzeczowa o wartości ok. 300 zł
 •  III miejsce: nagroda rzeczowa o wartości ok. 150 zł

Nagrody funduje Stowarzyszenie OpenStreetMap Polska oraz Stowarzyszenie Wikimedia Polska

Ranking

Bieżący ranking konkursu